CASE STUDY: Hvad lærte jeg ved at bruge 1000 $ på Facebook ads til mit E-commerce site.

Facebook ads er et mysterie for mange – Jeg vil dele mine erfaringer fra December 2019, da jeg brugte 992 $ på Facebook ads for min egen ecommerce shop.

Har du selv overvejet at lave facebook annoncering / facebook reklamer for din egen webshop? Så følg med her.

Ovenfor ser du resultatet fra min bedste kampagne i løbet af December. Jeg havde et gennemsnitligt ROAS på 3,75, hvilket betyder hvis jeg brugte 100 kr. vil jeg få 375 kr. i omsætning.

Det var altså en strålende måned og jeg endte med at have fuldt udsolgt allerede 2 uger efter lanceringen af min webshop.

Hvordan gjorde jeg? Hvilke erfaringer fik jeg? Kan du gøre det samme?

Hvordan startede jeg min Facebook ads kampagne?

Da lanceringen af min webshop var d. 1 December 2019 havde jeg endnu ikke haft nogen besøgende på min hjemmeside. Derfor skulle jeg indsamle data om hvilket audience (målgruppe) der var størst sandsynlighed for at købe på min hjemmeside.

Derfor er første skridt at finde din ideele målgruppe.

Jeg startede med at teste 10 forskellige interessegrupper indenfor min niche, men beholdte samme demografiske indstillinger (alder & køn).

Det var præcist samme ad set og creative, altså samme billede og tekst til alle de 10 målgrupper for at finde ud af hvem der var mest interesseret.
Jeg brugte 5 $ om dagen på hvert = 50 $ om dagen og kørte det i 2 døgn.

Herefter havde jeg fået indsamlet en masse brugbar data omkring mine målgrupper og udvalgte de 3 bedste til næste skridt.

Test af forskellige ad creatives og CTA’s (Call to actions)

Nu hvor jeg havde 3 af de mest interesseret målgrupper lavede jeg 5 forskellige ad sets til hver med variende billeder/videor og tekst.
Igen testede jeg de 5 ad sets i 2 døgn med samme budget og endte med at have en vinder målgruppe samt vinder ad set.

Jeg testede herefter videre på den bedste målgruppe og ad set med små variationer, så som at ændrer knappen under reklamen, ændre emoji’s eller andre mindre detaljer.

Jeg endte herefter med at kører disse små variationer den sidste uge og havde effektivt lavet et profitabelt ad set der kunne skaleres op til 100$ om dagen.

Dette var resultatet for de første godt og vel 2 uger af min nyopstartet webshop og jeg havde altså et proof-of-concept.

Jeg arbejder nu imod at forbedre konverterings graden og skaber stadig nye ad sets og strategier, som gør at forretningen kan skaleres yderligere og mere profitabelt. Jeg har lavet denne guide til hvordan du selv kan starte en Shopify store.

Hvad lærte jeg ved at bruge 1000 $ på Facebook ads

  • Start småt og start bredt. Du kan hurtigt komme til at brænde mange penge af ved at ikke teste den rigtige målgruppe forinden.
  • Tilgå Facebook annoncering med en videnskabelig tilgang, altså test og brug dataen til at træffe beslutninger
  • Ad creative er 80 % af din succes, hvis du ikke har gode billeder/videoer af dit produkt få det NU! Det er alfa omega for online annoncering.
  • Ikke giv op. Jeg havde også dårlige ad sets med en ROAS på under 1 (altså jeg tabte penge), men ved at teste over 2 uger endte jeg med nogle meget succesrige ad sets der kunne skaleres.

Hvordan kan du selv komme igang med Facebook ads til din forretning?

Facebook ads kan fungere for hvilken som helst vel-fungerende webshop i Danmark. Det positive ved at udelukkende fokusere på de danske marked er at konkurrencen er væsentligt mindre. (Dette er grunden til denne blog er på dansk og at jeg selv har et .dk domæne for min webshop).

Hvordan kommer du igang?

Først skal du starte en Facebook Business konto her

Jeg har lavet denne guide til Facebook ads

Derudover er det essentielt at du får installeret Facebook-pixel på din hjemmeside inden du overhovedet går igang, da du indsamler utrolig værdifuld data, som du senere kan bruge til retargeting kampagner og look-alike audiences.

Hvis du allerede har installeret Facebook pixel og har haft din webshop i en længere periode er du allerede et skridt foran.

Du har nemlig allerede muligheden for at lave målgrupper som minder om den type af kunder der har købt tidligere i din webshop! Dette kræver mindst 100 køb for at skabe et nogenlunde præcist look-alike audience.

Hvis du er seriøs om at skalere din webshop er Facebook marketing stadig en rigtig god mulighed i Danmark og markant billigere en f.eks. Google Ads.

Kom igang i dag! Brug vores Facebook ads guide 2020 og skriv endeligt, hvis du støder på nogle problemer!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *