Share on facebook
Share on reddit
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Din guide til Facebook Analytics

Med data der fortsat påtager sig en stadig vigtigere rolle i moderne virksomheder, er intet værktøj komplet uden en analysefunktion. Fra YouTube til Twitter og Instagram har næsten hver eneste platform derude sit eget integrerede analyseværktøj.

Som kongen af sociale medier(den største platform) er Facebook bestemt ikke anderledes. 

For at maksimere din Ecommerce marketingstrategi for sociale medier, er det ikke nok blot at være til stede på verdens mest populære sociale mediekanal.  Du poster måske uge efter uge. Men uden værdifuld indsigt i, hvordan dine opslag klarer sig, hvordan din målgruppe reagerer på dem, og om de har den virkning. Løber du stort set rundt i blinde.

Og det er her, Facebook Analytics kommer ind i.

I dette opslag viser vi dig, hvordan du kan bruge Facebook Analytics til at booste din strategi for sociale medier i 2020 ved at tale om de vigtigste aspekter:

  • Sådan er det bedre (og ikke bedre) end andre analyseværktøjer
  • Hvad sker der med den nye Facebook Analytics-app
  • Sådan ser disse værktøjer ud i aktion
  • Hvordan de passer ind i det større Facebook markedsføring økosystem

Hvad er Facebook Analytics?

Kort sagt er Facebook Analytics Facebooks helt egen indbyggede analysefunktion, der indsamler og analyserer opslags- og målgrupperelaterede målinger og meget mere. Det forvandler de data, den får, til indsigtsfulde rapporter med handlingsrettede oplysninger, der er baseret på, hvorpå du kan optimere og forbedre din Facebook marketing strategi.

Men da vi går ind senere, gør Facebook Analytics meget mere end blot at måle og spore effektiviteten af din virksomhedsside på Facebook. 

På overfladen ligner Facebook Analytics ethvert andet analyseværktøj.

Alle de smukke grafer og diagrammer har den velkendte analytics følelse, plus Facebooks beskrivelser ville passe perfekt med enhver analytics udbyder. Der er jargon om “datadrevet strategi,” “opdage indsigten der hjælper dig med at nå dine forretningsmål” og få “en dybere forståelse hvor og hvordan folk interagerer med din virksomhed.”

Men selv om det nogle gange ser ud som en klon af sine analysepeers, er Facebook Analytics og Facebook Analytics-appen faktisk et unikt analyseværktøj på mange måder.

Hvad gør Facebook Analytics?

Facebook Analytics måler mange af de samme sjove data, som andre analyseplatforme gør – sidevisninger, spidsbelastningstider, demografiske besøgende og meget mere. Når det er sagt, excellere Facebook Analytics sig ved at give et klarere billede af, hvordan din Facebook-annoncer og Facebook-side påvirker din virksomhed.

Hvordan får jeg adgang til Facebook Analytics?

Hvis du bruger Facebook Analytics på din computer, er der ikke behov for installation. Du kan blot få adgang til den via din Facebook-virksomhedskonto direkte i din browser.

Facebook Analytics-mobilappen er derimod gratis og kan downloades og installeres fra Google Play Butik og Apple App Store.

Bare søg efter “Facebook Analytics”, og det skal dukke op.

Facebook analytics mobile app

Hvordan ser jeg min Facebook Analytics?

I din browser Facebook Analytics kan findes i afsnittet “Mål & rapport” på den øverste værktøjslinje sammen med disse andre Facebook-lækkerier:

Facebook analytics desktop

Facebook Business Manager er den platform, hvor du skal køre dine Facebook- og Instagram-annoncekampagner.

Det er også her, du opretter dine målgrupper…

facebook business manager

Og uploade billeder og oprette kopi til annoncer …

facebook ad creatives

Okay, så det er Business Manager, hvor Facebook Analytics bor.

Hvordan installerer jeg Facebook Analytics?

Hvis du vil have adgang til data fra dit website på Facebook Analytics, skal du installere Facebook-pixel. Hvis du er fortrolig med Google Analytics, er denne pixel stort set beslægtet med Googles sporings-id. Det er hovedsageligt et kodestykke, som Facebook bruger til at synkronisere aktivitet på dit website med dine forskellige Facebook-berøringspunkter – dine annoncer, din side, dine kopimålgrupper osv.

På din Business Manager-konto kan du finde dit Facebook-pixel-id her:

find Facebook pixel ID

Hvis du bruger Shopifykan du sikre, at du indsamler Facebook-data ved blot at indsætte dit pixel-id i afsnittet “Facebook Pixel ID” i Online butik → Indstillinger.

Inserting Facebook pixel ID in Shopify

Hvor meget koster Facebook Analytics Omkostninger?

Facebook Analytics er et gratis værktøj, der tilbydes af Facebook selv.

Der er ingen prøveperiode eller komplekse betingelser og krav, der skal opfyldes, før du kan bruge den.

Dybest set, det er tilgængeligt for alle, der har en Facebook Business Manager konto, og hvis hjemmeside har Facebook Pixel installeret.

Det er så nemt som det!

Sådan bruger du Facebook Analytics

På nogle måder er Facebook Analytics ikke så forskellig fra Google Analytics, som er branchens førende inden for gratis analyseløsninger.

I dette afsnit kommer vi ind på de statistikker, du får med Facebook Analytics, hvordan du får adgang til dem, og hvordan du tilpasser dine data og Facebook Analytics-grænsefladen. 

Hvordan får du Facebook Statistikker?

Sådan ser det ud, når du logger ind:

Facebook analytics stats

Du ser “Nye brugere” og “Median Sessionslængde” og “Top Landing Pages” og “Trafikkilder” og masser af andre ting, som du forventer at se i Google Analytics.

Facebook kan også vise dig, hvilke operativsystemer dine besøgende bruger, hvilket sprog de taler, og andre datapunkter, der gør iværksættere begejstrede.

Facebook analytics demographic breakdown
Active users by hour Facebook analytics

Over i Facebook Analytics-appen skal du til at tilpasse de data, du ser, første gang du logger ind:

customize Facebook analytics data

Inden for et par minutter, kan denne tomme skærm omdannes til dette:

Facebook analytics customization

Kort sagt, Facebooks analyseværktøjer vil føle sig bekendt for alle, der har arbjedet i andre analyseværktøjer. Grænsefladen er langt fra betagende, men alt i alt er det ret nemt at komme rundt og afdække detaljer om dine besøgende og kunder.

Hvordan er det anderledes end Google?

Som vi har set, er Facebook Analytics ikke nogle nye arter af analyser. Plus, øh, Google Analytics har en app, også.

Så hvorfor skulle vi bekymre os om Facebook og dets analyse app?

Det gør helt sikkert nogle ting, som andre værktøjer ikke gør.

Først og fremmest: Det har problemfri integration er med Facebook-kanaler, som du bruger til at fremme din hjemmeside og produkter.

Og i dette tilfælde er “problemfri integrationer” ikke bare markedsføring tale. Det er den ærlige sandhed.

Når du indsamler data om dine Facebook-kampagner med Google Analytics, er der to meget forskellige systemer, der interagerer. Facebook på den ene side, Google på den anden.

Sikker på, det er muligt at optage Facebook-data med ikke-Facebook-værktøjer. Med Google kan du for eksempel hverve “Kampagnebygger” for at indsætte yderligere oplysninger i din webadresse.

Hvis du opretter en Facebook-annonce eller promovere noget på din Facebook-side, spores alle de efterfølgende klik og aktioner automatisk i Facebook Analytics. Uden nogen ekstra kode knyttet til webadressen.

På samme måde som Google er begrænset, når det gælder indsamling af data om dine Facebook-kampagner, er Facebook nu ikke perfekt til at indsamle data fra dine Google-kampagner. Hvis du for eksempel kører AdWords-kampagner, vil de indbyggede integrationer, som Google Analytics har med Google AdWords, helt sikkert gøre dit liv enklere.

Men når du bruger Facebook Analytics, er dine Facebook-annoncer og Facebook-side sync med dit analyseværktøj. Og takket være Facebook Analytics-appen er alle disse værdifulde data tilgængelige på farten.

En del af det større Facebook-økosystem

Masser af de overfladeniveau data, du får fra Facebook Analytics er faktisk tilgængelig i Google Analytics. Det benægter jeg ikke. 

Men der er masser af ting foregår i din markedsføring mix, der er enten vanskeligere eller absolut umuligt at spore med Google Analytics.

Facebook Analytics giver dig f.eks. Så hvis du har fået organisk indhold ud på Facebook, kan Facebook Analytics bestemme, hvilke af dine opslag der genererer mest salg i din butik.

Hvis du vil se dine Analyser af din Facebook-side, skal du kun fjerne markeringen i Facebook-pixlen og tjekke din Facebook-side.

Facebook page analytics

Facebook Analytics til din Facebook-side ligner meget det, du ser til din butik. Sidevisninger, demografiske data osv.

Du kan også flette din pixel og din side. Når vi gør det, får vi data om det overordnede engagement med din virksomhed. I analytics tale, denne fusionerede opfattelse “fjerner siloer” og give dig en “holistisk visning.”

Utroligt nok er Instagram-data ikke tilgængelige i Facebook Analytics. Hvorfor Facebook endnu ikke har integreret data fra sin 100 milliarder dollars platform er ikke klart, men det lader til, at de vil komme rundt til det en dag. Hvis du vil finde Instagram-data, skal du bruge Indblik i Instagram.

Anyway, tilbage til hvad Er Tilgængelige. Her er et par funktioner, der fremhæver Facebooks analyse-/marketingkombination:

Kohorter

Creating cohorts in Facebook analytics

Du kan oprette cohorts til at måle virkningen af din marketing indsats over tid. Du vælger en handling og observerer derefter, hvordan personer, der foretager denne handling, opfører sig over tid.

Faktisk Google Analytics og andre analyseværktøjer har kohorteanalyser. Men i betragtning af alle de interaktioner, du vil have med dine kunder på Facebook-ejendomme – egenskaber, der ikke spores af Google – kan Facebook-kohorter være særligt værdifulde. Sådan gør du Facebook forklarer det:

Hvor mange personer ser indhold på dit website og køber så? Eller da Facebook Analytics kan integrere andre Facebook-marketingværktøjer som Messenger og sider, kan du oprette en kohorte omkring at klikke på en CTA fra din Messenger-bot og foretage et køb.

Google har ingen idé om, hvordan dine kunder interagerede med din Facebook-side eller Messenger bot.

Facebook Journeys

Journeys blev lanceret i maj 2018 og er en forholdsvis ny funktion, der udnytter Facebooks allestedsnærværelse på forskellige enheder. Ideen er at “forstå virkningen af forskellige kanaler folk bruger og identificere mønstre i adfærd, der fører til konverteringer.”

Hvordan ser det ud i det virkelige liv? Nå måske folk, der interagerer med en Facebook-side post er mere tilbøjelige til at hovedet over til din butik og købe noget. Eller måske folk, der slår dig op på Messenger har en højere gennemsnitlig ordreværdi end dem, der ikke gør. Med rejser kan du afdække disse forbindelser over tid og på tværs af enheder. Eller som Facebook udtrykker det:

Selvom nogen undersøger dit produkt på din Android- eller iOS-app, men ender med at købe produktet fra dit website på en stationær computer, kan du stadig bruge Facebook Analytics til at forstå de handlinger, folk foretager på tværs af forskellige kanaler.

Facebook-butikker

Endelig kan du analysere din Facebook Shop. Store og små, flere og flere butikker inkorporerer indkøbsfunktioner direkte på deres Facebook-sider. Nogle gange, der tager form af en “Shop Now” knap, som på Tommy Hilfiger’s side:

Tommy Hilfiger Facebook shop

Denne knap fører folk til Tommys butik, hvor Facebook-pixlen ivrigt venter på at optage enhver aktivitet og fodre den tilbage til Facebook Analytics.

Tommy Hilfiger online store

Du kan også bygge en butik direkte ind på din Facebook-side, ligesom Arsenal fodboldhold gør her:

Native Facebook shop

Denne anden type butik giver folk mulighed for at vælge produkter direkte fra Facebook, før de går over til din butik for at tjekke ud.

Facebook shop checkout process

Det er klart, at Facebook Analytics vil være den bedste kilde til data relateret til disse indkøbsmuligheder, der er intra-Facebook.

Bedste gratis og betalt Facebook Analytics-værktøjer

I sig selv bør Facebook-analyser allerede give dig nok data og oplysninger, du har brug for til at forstå, hvor godt din Facebook-strategi klarer sig. 

Men hvis du ønsker at grave dybere, her er nogle af de bedst betalte og gratis Facebook analytics værktøjer til at hjælpe dig med at gøre det.

1. Facebook Insights

Facebook Insights, et gratis værktøj på Facebook og tilbydes af Facebook selv, bruges til at spore en brugers interaktion med din Facebook-virksomhedsside. Den er tilgængelig fra sidens værktøjslinje mellem “meddelelser” og “udgivelsesværktøjer”.

Oversigtssiden giver dig oplysninger om antallet af sidevisninger, rækkevidden af dine opslag, hvor mange synes godt om og følgere, som din side har modtaget, og andre målinger – dybest set en visuel oversigt over din sides effektivitet.

Hvis du vil have en mere detaljeret opdeling, skal du blot klikke på den måling, du vil have flere oplysninger om, fra navigationsruden til venstre.

Facebook Insights metrics

Mens Facebook-indsigtsværktøjet er helt gratis at bruge, bliver det først tilgængeligt, når en side når ud til 30 fans. Så hvis din virksomhed stadig er forholdsvis ny på Facebook, kan du overveje først oprette en killer Facebook-virksomhedsside at tiltrække tilhængere!

2. Wiselytics

Wiselytics er en anden gratis Facebook analytics værktøj, der parrer sig rigtig godt med din Facebook marketingstrategi. 

Tilbyder både gratis og betalte planer, Wiselytik ikke kun giver dig mulighed for at spore dine bedst præsterende indlæg, kan det også sortere og måle effektiviteten af dine indlæg efter emne. 

Dette giver dig en bedre idé om de mere populære emner, som dit publikum reagerer på, så du har værdifuld indsigt i at optimere din kalender for sociale medier strategi. 

Plus, Wiselytics måler over 10 målinger målt pr post, hvilket giver dig en detaljeret opdeling og fuld synlighed over udførelsen af dine indlæg.

En af Wiselytics bedste funktioner er sandsynligvis muligheden for at opnå retrospektiv data historie. Dens virksomhedsplan (kun på anmodning) giver dig øjne på dine indlæg ‘målinger og dens udvikling fra den allerførste dag din virksomhed side blev lanceret – uanset hvornår du har tilmeldt dig. 

Wiselytics’ best feature data

3. Likealyzer

Drevet af AI, Likealyzer er et simpelt, gratis og brugervenligt værktøj, der øjeblikkeligt analyserer, hvor godt en Facebook-virksomhedsside klarer sig.

Du skal blot slå i Facebook-side, du ønsker at analysere, som er bekvemt placeret på sin hjemmeside, og få resultaterne i løbet af få sekunder.

Det gør den ved at vælge over 70 datapunkter på en Facebook-side, som den bruger til at måle fem forskellige aspekter (forside, om, aktivitet, respons og engagement) på siden og karakterer den ud af 100. 

Likealyzer AI Facebook analysis

Det faktum, at det er autorisation-fri betyder, at der er heller intet stoppe dig fra at tage et kig på din konkurrents præstationer og se, hvor og hvordan du måler op til dem!

4. Social Pilot

Social Pilot er et betalt Facebook-analyseværktøj, der giver virksomheder et overblik over deres vigtigste Facebook-målinger.

Grundlæggende data om vækst i antallet af tilhængere og post performance til side, denne Facebook analytics værktøj går ud over ved at give dig et mere detaljeret kig og indsigt på disse målinger.

Med Social Pilot kan du spore, om nye følgere er erhvervet via økologiske eller betalte kanaler, og få øje på dine mest aktive fans baseret på antallet af kommentarer, aktier og synes godt om.

Social Pilot Facebook analytics tool

Plus, Social Pilot er også et planlægningsværktøj, hvilket betyder, at det giver bekvemmeligheden ved at planlægge dine indlæg og omdele dine bedst præsterende stillinger direkte via sin platform.

Social Pilot tilbyder en 14-dages gratis prøveperiode, hvorefter planerne begynder ved $ 25 per måned (faktureret årligt). 

5. Agorapulse

Agorapulse er et af de mest omfattende Facebook-analyseværktøjer på markedet. Som en social media management software, det tilbyder også særlige funktioner – både gratis og betalt – at analysere Facebook-sider.

Det har to gratis at bruge Facebook analytics værktøjer. Først er dens barometer, som pladser din Facebook-side mod de næsten 50.000 andre Facebook-sider, den har i sin database. Resultaterne viser dig, hvor godt du scorer blandt dem i form af post engagement, publikum og bevidsthed.

Agorapulse free Facebook analytics

Konklusion

Facebook ejendomme fylder hundreder af millioner af hjemmeskærme på smartphones. Facebook Pixel, i mellemtiden, lurer på hjemmesider fra hver niche. Kort sagt, Facebook er overalt. Plus, med et væld af gratis og betalt Facebook Analytics værktøjer til din rådighed for at styrke og supplere din analyse, Facebook Analytics virkelig er en kraftfuld og must-have analyseværktøj for enhver butik ejer.

Nu er der en indlysende ulempe, vi ikke har diskuteret: For virkelig at udnytte Facebook Analytics skal du til at bruge endnu flere værktøjer ind i din markedsføring værktøjskasse. Og den værktøjskasse sprænger måske allerede i sømmene med Google Analytics, Google AdWords, Buffer og hvem-ved-hvordan-mange andre værktøjer.

Men Facebook Analytics tilbyder ægte værdi til butiksejere. Facebook er helt afgørende for marketingfolk, og dets interne analyser giver den bedste indsigt i Facebook-markedsføring, uanset om det er på din Facebook-side, din Facebook-butik eller dit website.

Med andre ord er det den bedste datakilde for nogle af dine mest værdifulde kanaler.

Hold dig opdateret med de nyeste E-commerce trends og nyheder i Danmark

Vi skriver jævnligt guides der hjælper dig tjene mere på din webshop, case studies af danske webshop ejere og nyheder indenfor e-commerce specifikt i Danmark.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hold din webshop opdateret med nye trends her

Top Posts

Hvorfor vælge Shopify?

Shopify er den hurtigste måde at komme igang med din webshop. De fjerner de tekniske problemer og har 24/7 support til at hjælpe dig med at komme igang.

Prøv Shopify

Flere Artikler