Implementerbar Markedundersøgelse for ny E-Commerce Webshop (Skabelon medfølger)

Ecommerce Markedsundersøgelse Skabelon

Ved du hvor stort det potentielle marked er for din kommende E-commerce forretning?

Hvad med socioøkonomiske, geografiske og interne forhold for jeres ideele kunde?

Hvis du har svaret “nej” til en eller begge af spørgsmålene ovenfor… Er du ikke alene!

Ecommerce(webshop) markedsundersøgelse er en af de vigtigste aspekter af en succesful go-to-market strategi, dog fejler rigtig mange virksomheder i at lave dette grundlæggende arbejde (og det koster dem i det lange løb).

Det er derfor vi i dag vil vise dig hvordan du kan lave en komplet detaljeret ecommerce markedsundersøgelse for din forretning, produkt eller idé. Denne guide vil udover at give dig de konkrete værktøjer og data du har brug for at blive succesfuld også give konkrete takeaways, som du kan bruge til at vækste og forbedre din ecommerce shop i dag.

Lad os komme igang!

ECOMMERCE LANDSKABET (OVERSIGT)

Det er svært at tro at Amazon blev 25 år i 2018.

Nu med en markedsværdi på $777.8 milliarder er Amazon markeds lederen for hele industrien – der fører os ind i en evig vækstende ecommerce industri. [*]

Selv med Amazon som tager 4% af alt retail salg i 2017 og forventes at have 50% af hele U.S ecommerce markedet inden 2021, er både Amazon, men også hele ecommerce industrien i massiv vækst.

Det er fantasiske nyheder for dig og mig!

Den potentielle vækst for global ecommerce er forbløffende.

I 2017 købte næsten 1,66 milliarder af mennesker produkter online svarende til 2,3 billioner U.S dollars.

Men det stopper ikke der. Prognoser viser vækst op til 4,48 billioner U.S dollars inden 2021. [*]

En af grundende til at denne trend er kun ved at begynde er at yngre generationer foretrækker at shoppe online frem for traditionelle butikker.

Hele 67 % af Millennials og 57% af Generation X foretrækker at shoppe online kontra i butikker, begge er med til at gøre ecommerce væksten stor da de kun får flere penge imellem hændere jo ældre de bliver.

Problemet er dog at ovenstående bare er en masse store tal.

Hvis du ikke ved hvordan du skal bryde disse tal ned, identificere en målgruppe, analysere markedspotentiale og sælge dit produkt til kunder, bliver det svært at tackle markedet og tappe ind i den store vækst.

Det er her hvor ecommerce markedsundersøgelse er afgørende.

HVAD ER ECOMMERCE MARKEDSUNDERSØGELSE?

Der er hundredvis af definitioner for hvad markedsundersøgelse i virkeligheden er, og hvordan det kan hjælpe din online forretning.

Markedsundersøgelse behøves ikke at være kompliceret. I sidste ende handler det om at finde ud af hvad dine kunder ønsker fra dig.

En mere teknisk definition fra Shopify er følgende “systematically gathering data about people or companies — a market — and then analyzing it to better understand what that group of people needs.”[*]

Med andre ord:

Markedsundersøgelse giver både en kvalitativ og kvantitativ forståelse for hvorfor din ideele kunde vil købe dit produkt.

markedsundersøgelse

Det fantastiske ved markedsundersøgelser er at de blander forskning med intuition.

Din mavefornemmelse kan fortælle dig en ting, mens dataen fortæller en anden historie. Du skal samle alt denne information og træffe det rigtige valg for din forretning.

Lad os gennemgå hvordan det fungere:

Først er det vigtigt at forstå at der er to typer af research og en håndfuld værktøjer som kan hjælpe dig.

  • Primær Data: Data og information du selv samler. Du kontrollere den metode du har brugt og selve dataen.
  • Sekondær Data: Data eller information du indsamler fra eksisterende kilder. Du kan analysere dataen, men den information er også tilgængelig for andre (din konkurrence).
  • Værktøjer: Alt du kan bruge til at indsamle, organisere, gruppere og analysere data og information igennem primær eller sekundær research. Eksempelvis et spørgeskema, fokus gruppe, interviews, observationer, publikationer, magasiner, regeringen rapporter osv.

Meningen med at indsamle dybdegående information er at hjælpe dig med at træffe et klogere valg.

Du burde lave markedsundersøgelser hvis du er:

Lad os snakke og specifikke punkter hvordan man laver ecommerce markedsundersøgelse på den rigtige måde og hvordan du bruger det til din virksomhed.

FASTSLÅ MARKDESSTØRRELSEN FOR DIN VIRKSOMHED ELLER PRODUKT

Det første skridt i hver eneste ecommerce markedsundersøgelse er at identificere den potentielle markedsstørrelse for din forretning.

I denne sektion, lad os antage at du er en helt ny online retailer specialisered i tøj for kvinder & mænd. Du vil gerne lancere din nye kollektion af tøj for kvinder.

Godt. Hvad nu?

Først, skal du afgøre en række af vigtige stykker af information:

TRIN 1: ANALYSER DIN INDUSTRI

Den Ideelle industri markedsundersøgelses raport burde ultimativt beskrive størrelsen på din industri, vækstraten og trends.

Dette er det nemmeste af de tre trin, fordi derr er hundredvis af data baseret undersøgelser og artikler publiceres online omkring industrier, vækstrater og trends hvert eneste år.

Her er et par gode kilder for industri information:

  • Nielsen: Et førende globalt information og undersøgelses virksomhed. Har markedsundersøgelser, indisgt i data og hvad folk ser, lytter og køber. [*]
  • Pew Research Center: En fakta tank som informerer offentligheden omkring problemer, attituder og trends som former verden. [*]
  • MarketResearch.com: En af de største indenfor markedsundersøgelser og industri analyser på produkter, markeder, virksomheder og lande over hele verden. [*]
  • EuroMonitor: Internationale forbruger trends og analyser på tværs af lande og industrier – god til Europa.[*]

Hvis vi fortsætter med vores nye kollektion til kvinder vil du læse så meget som muligt omkring industrien som du kan. Google er et god udgangspunkt for at danne et overblik. Som vist forneden søgte jeg på termet ecommerce apparel trends valgte Tools i toppen af højre side og valgte kun artikler indenfor det seneste år.

Det er brugbart, men et ikke specifikt søgeterm kan blive for generelt hvis du gerne vil niche endnu mere ned kan du tilføje “women” for at se om du finder bedre data.

Nu begynder det at ligne noget!

Ifølge NPD Group, “Sales of both men’s and women’s activewear grew in 2017, but women’s supplied much of the energy behind the category’s growth, reaching $21.9 billion in sales with a 4 percent increase over 2016.”[*]

Ecommerce Markedsundersøgelse Skabelon

Nu at vi ved at der er er et marked for dit produkt, kan vi beynde at finde ud af præcist hvem dine ideelle kunder er, hvor de bor og hvad der får dem til at købe.

TRIN 2: FORSTÅ DINE KUNDER

Nu hvor du har en solid viden omkring din industri, trends og hvordan væksten ser ud i fremtiden, kan vi beynde det vigtige arbejde som er kunde research.

Som nævnt tidligere betyder dette at forstå de socioøkonomiske, geografisk og generelle sammensætning af dine ideelle kunder.

Her er hvordan vi finder den information.

Kunde spørgeskemaer

Der er absolut ikke nogen bedre måde at forstå dine ideelle kunder på en at spørge (primær data) dem som faktisk vil købe dit produkt.

Hvis vi går tilbage til eksemplet med en ny kollektion til kvinder kan du starte med relevante online forums, facebook grupper, slack kanals, sociale medie kanaler eller folk i dit direkte kanaler.

Ligesom med mest research start i din yndlings søgemaskine(Google):

Tilmeld dig så mange relevante grupper og forums som du kan, og spørg administratorerne om du må dele din undersøgelse(eventuelt tilbud noget til gengæld – gratis produkt eller lignende).

Der er en masse værktøjer som du kan bruge til at lave spørgeskemaer så som, Google Forms eller TypeForm.

Hvis du gerne vil ramme flere mennesker på en gang kan du betale for Google Surveys, hvilket giver dig mulighed for at ramme specifikke målgrupper og få mere indsigt.[*]

Dit spørgeskema skal indholde: alder, lokation, indkomst, favorit brands(i nichen), favorit farve, hvor de handler, hvor de typisk køber tøj. Jo mere du finder ud af desto bedre!

Forbruger rapporter

Forbruger rapporter vil supplere din primære data fra spørgeskemaerne og give dig en generel ide om købsadfæren hos din målgruppe.

Endnu engang sørg for at være så specifik som muligt i din online søgning. Istedet for at søge på ” women’s shopping trends” prøv med “women’s shopping behavior and consumer insights 2018”.

Specifikke søgninger giver bedre indsigt i hvorfor kvinder køber som eksemplet nedenfor af Merkle:[*]

Nu har du specifik og implementerbar data fra mere end 887 kvinder i alderen 18-37, som kan bruges på dit produkt med det samme.

Eksempelvis kunne du lave en række af succesrig Instagram promovering igennem ovenstående data, ved at forme teksten og content efter hvad kvinder køber for.

Din Instagram reklame kan indholde en titel som taler om Pris(baseret på forbruger undersøgelsen), og en caption som viser kunde anmeldelser eller udsagn. Siden du ved at Recommendations from family/friends også er vigtigt kan du lave en influencer marketing kampagne for at hjælpe konverteringerne og salget af dit produkt.

Facebook Audience Insights

Højst sandsynligt det mest undervurderet ecommerce markedsundersøgelses værktøj er Facebook Audience Insights.[*]

Hvis du har en Facebook Business Page kan du bruge audience insight værktøjet gratis for at finde ud af hvem dine følgere er.

Værktøjet giver brugbar information så som deres alder, indkomst, livstil, forbrugsvaner og mere. Lokations indsigten er specielt brugbar for brick and mortar butikker.

I eksemplet hvor vi prøver at forstå købsadfæren for kvinder til en ny tøj kollektion. Filtrerer vi for “women”, “ages 18+”, og interesseret i “shopping and fashion” og her får vi disse resultater.

Du kan med det samme se alle top Facebook sider, som denne demografi er interesseret i. Inklusiv den #1 tøj butik på Facebook, The Mint Julep Boutique.

På dette tidspunkt skal vi lave en konkurrence analyse. Studere The Mint Julep Boutique igennem deres sociale medier og undersøge hvad de poster. Forstå dem på et dybt plan hvad der fungere godt og hvad der ikke gør for at gengive deres successer.

Derudover skal vi også markedsfører til The Mint Julep Boutique’s følgere med Facebook ads, da det er en fantastisk måde at komme foran de kvinder der er mest tilbøjelige til at købe hos dig også.

Ecommerce Markedsundersøgelse Skabelon

TRIN 3: UNDERSØG KONKURRENCEN

Hvis du leder efter en industri uden konkurrence må du nok gå forgæves, faktisk har du slet ikke lyst til at lede efter det…

CEO og startup founder, Chris Meyers, forklare dette i en Forbes artikel.[*]

“The absence of competition in any given market segment is often viewed as a positive by entrepreneurs, providing them with a clear and straightforward path to success.

This belief, however, is as damaging as it is misguided. Entrepreneurs who don’t have competition should be wary. Rather than being a strength, a lack of competition in your market can be indicative of a serious weakness.”

Ja du læste rigtigt. En mangel på konkurrence kan betyde en række af negative ting for din ecommerce forretning, så som et for smalt fokus eller et markede som ikke er klar til dit produkt endnu…

Kan du huske de gamle håndholdte devices der hed PalmPilots? Nej vel… Telefoner ryddede dem fuldkommen ud af markedet.

I eksemplet med kvinde tøj er konkurrencen hård! [*]

Og de er bare en brøkdel af de hundredevis af produkter derude som kæmper for dine kunder.

Derfor, overvejelsen i at undersøge din konkurrence er en kritisk del af rejsen. Her er en række spørgsmål du burde stille dig selv når du går igang:

Når du har en solid forståelse for hver af ovenstående spørgsmål er det tid at bruge den viden. Det er her du er klar til at rykke endeligt igang.

Ud fra svarene ovenfra lav en lang liste af produkt ideer du tror vil 1) tjene dine kunder bedre en konkurrencen 2) være tiltalende nok til at kunderne vil skifte til dig istedet for konkurrenterne.

Når du har lavet en liste af solide produkt ideer er der kun én måde at finde ud af hvor valide de er og det er at se om rigtige mennesker vil købe det. 80/20 validderings metoden er en af mine yndlings måder at teste en ide på uden at bruge en masse penge. Validering af din produkt ide er en aboslut must-do trin i denne process.

tag Lululemon for eksempel. De testede der product tidligt næsten religiøst med yoga trænere før de opkøbte store mængder til offentligheden.[*]

Og Lululemon er i en industri som mange vil mene er mættet og meget konkurrence præget. Hvordan formået de alligevel at skabe en $1 milliard+ virksomhed?

Jeg tror det er fordi de studerede deres konkurrenter nøje og fandt et hul i markedet de kunne fylde.

I dag har Lululemon sørget for at deres ejere er utroligt velhavende ved at sælge høj kvalitets atletisk tøj… Med fokus på yoga.

Yoga er en stor nok industri til at kunne gøre dem utroligt profitable, dog ikke for stor til hvor de ikke har nogen idé om hvem deres kunder er.

Se det er Markedsundersøgelse når det er bedst!

Ecommerce Markedsundersøgelse Skabelon

3 ECOMMERCE MARKEDSUNDERSØGELSE TAKEAWAYS

  1. ANALYSER DIN INDUSTRI

    Hvad er statistikkerne og trends indenfor din forretning og dens vertikale niche(tidligere og nuværende)? Jo mere specifik data du finder omkring din industri, produkt eller service, jo bedre. Søg igennem Google indtil du finder rigtig og konkret data du kan bruge til at træffe en informeret beslutning

  2. FORSTÅ DINE KUNDER

    Dette betyder at forstå socioøkonomiske, geografiske og interne opsætning af dine ideelle kunder. Benyt dig af de gratis værktøjer du har til rådighed som: spørgeskemaer, forbrugs rapporter og Facebook Audience Insights for at opbygge en detaljeret kundeprofil af folk der vil købe dit produkt. Indtast vigtig data som alder, indkomst, livsstil, forbrugsvaner og mere.

  3. UNDERSØG DIN KONKURRENCE

    Husk at en mangel på konkurrence ikke nødvendigvis er en styrke, men snare en svaghed og tegn på et snævert og lille marked. Undersøg din konkurrence som en fundamental del af din analyse. Er der en dominant spiller? Hvad er deres svaghed? Hvad er deres styrke?

For at hjælpe dig med at komme igang med din markedsundersøgelse for din idé til et ecommerce venture eller produkt har vi lavet en skabelon, som du kan downloade ved at klikke på knappen nedenfor.

Ecommerce Markedsundersøgelse Skabelon

Nu hvor du har lavet din markedsundersøgelse er du klar til at starte din webshop vi har lavet en Shopify guide til dig her.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *