Facebook Ads Guide for begyndere: Sådan laver du din første kampagne

Facebook Ads Guide for Beginners: How to Rock Your First Campaign | Disruptive Advertising

Facebook-annoncer er en enestående platform, men mange små virksomheder og brands finder det skræmmende. Jeg bebrejder dem ikke. Første gang jeg kiggede på Power Editor, undrede jeg mig også hvad dælen jeg havde rodet mig ind i!

I første omgang, jo mere research jeg lavede, jo mere blev jeg overvældet af platformen. Der var bare så mange muligheder at vælge imellem, og så mange eksperter proklamerer, at deres growth hack strategi var den eneste rigtige at bruge.

Et par kampagner efter var jeg i stand til at forstå det meste af det. Nu, efter at have administreret væsentligt flere kampagner på Facebook-annoncer i løbet af det seneste år, er jeg klar til at lære dig.

Facebook-annoncer har en masse muligheder, men når du er bekendt med platformen, kan det hurtigt blive meget overvældende. I denne Facebook Ads guide for begyndere, har jeg tænkt mig at vise dig alt hvad du behøver at vide for at have en utrolig første kampagne.

Hvorfor Facebook-annoncer?

Der er en masse gode grunde til at investere både tid og penge i Facebook-annoncer. Alle de muligheder, de giver, mens overvældende, tilbyder også enorm tilpasning og kreativ kontrol over dine annoncer.

Ønsker du at målrette din marketing til veganske forældre til små børn i nærheden af Soho? Vil du ramme disse personer, men kun hvis de allerede har forbindelse til din side eller virksomhed? Du kan faktisk gøre begge dele. Målretnings- og retargetingsmuligheder, der er tilgængelige via Facebook-annoncer, er ekstraordinære.

Facebook Ads for beginners

Facebook-annoncer er også forbundet til Instagram-annoncer. Du kan køre en enkelt kampagne, der forbinder dig med målgrupper på begge platforme. Da det største mål med Facebook-annoncer er at sætte dit indhold foran brugerne – uden at vente på, at de kommer og finder dig. Dette er en stor fordel.

Og mens nogle mennesker bekymre sig om omkostningerne ved Facebook-annoncer, er det stadig temmelig overkommelig i forhold til nogle alternativer, herunder Google AdWords. Dette gælder især, når dine annoncekampagner får en høj relevansscore, hvilket betyder, at Facebook mener, at din annonce passer godt til din målgruppe, og de sænker din CPC.(Cost-per-click)

Facebook Ads Guide

Det er faktisk ikke så svært at oprette facebook annoncer med en høj konvertering. Da mange brands og små virksomheder foretrækker Facebooks Annonceadministrator frem for mere indviklet Power Editor, skal vi bruge Annonceadministratorens Opret en annonceproces til denne Facebook-annoncevejledning. (Hvilket jeg stadig bruger selv i dag)

1. Få udviklet din strategi først

Før du overhovedet går i gang med at se på Annonceadministrator, skal du have en strategi på plads. Uden dette, vil du absolut blive overvældet af alle de muligheder, og du vil ende med at oprette en annoncekampagne, der faktisk ikke er målrettet til nogen nyttige personer, fordi du opretter en annonce for ingen i særdeleshed.

For hver kampagne, du skal oprette, skal du spørge dig selv:

  • Hvilke produkter eller tjenester promoverer jeg specifikt?
  • Hvem målretter jeg dem imod?
  • Vil de være et koldt publikum eller et varmt publikum?
  • Hvordan vil de bruge produktet?
  • Hvad er deres pain point, og hvilke indvendinger vil de have?
  • Hvilken fase af vores funnel er de i præcist i?
  • Hvad er målet med kampagnen?
  • Ønsker jeg potentielle kunder, brand awareness, side trafik, salg, eller noget andet?

Hvis du ikke har en strategi med et mål om, hvad du vil opnå, kan du ikke oprette stærke annoncer. Gennemtænk din spille plan først.

2. Vælg dit mål

Det allerførste, du vil gøre, når du opretter din kampagne, er at vælge din målsætning. Det er vigtigt at vælge den rigtige, fordi Facebook optimerer annonceplaceringer baseret på dine mål. I nogle tilfælde kan det rigtige mål sænke din CPC og forbedre dine resultater.

Facebook Ads 101

Du kan vælge mellem følgende målsætninger:

  • Brand awareness
  • Reach
  • Traffic
  • Engagement
  • App installs
  • Video views
  • Lead generation
  • Messages
  • Conversions
  • Catalogue Sales
  • Store Visits

Du vil vælge en målsætning, der passer bedst til dine underliggende mål. Hvis du for eksempel kører en videokampagne, der er udviklet til at øge salget, skal du vælge indstillingen “Conversions” i stedet for valget af “Video views”. Selvfølgelig ønsker du flere videovisninger, men ikke på bekostning af flere konverteringer.

Hvis du har planer om at lave Facebook reklamer til din webshop har vi også en fantastisk A-Z Guide til Shopify her

Når det er sagt, split testning af mål gør aldrig skade. Jeg har engang kørt en video annoncekampagne, og det koster mindre for lige resultater til at køre det som en engagement kampagne i stedet for en video visning annonce.

3. Målret mod din målgruppe

Du bør begynde at oprette din annoncekampagne med en stærk ide om, hvem du vil målrette mod – nu er din chance for at konkretisere det.

Du kan bruge:

  • Custom Audiences, som er målrettet bestemte brugere fra din e-mailliste, eller brugere, der har foretaget bestemte handlinger på dit website, din Facebook eller din Instagrams virksomhedsprofil.
  • Lookalike Audiences, som replikerer kvaliteter fra din brugerdefinerede målgruppe
  • Demografisk målretning
  • Målretning efter placering
  • Målretning efter interesse/adfærd
  • Målretning efter forbindelse, som bestemmer, om dine annoncer skal vises til brugere, der er eller ikke har forbindelse til dit brand

4. Vælg, hvor din annonce skal vises

Derefter skal du på annoncesætniveau vælge, hvilke placeringer, apps og enheder du ønsker, at din annonce skal vises på. Du kan kun vælge mobil, kun stationær computer eller både stationære og mobile. Du har også flere muligheder på Facebook, flere på Instagram og målgruppenetværk.

Du kan køre annoncer med næsten alle valgte placeringsmuligheder (medmindre du vælger at køre en Instagram Story Ad, i hvilket tilfælde du kun kan bruge denne placering), eller du kan deaktivere eller kun aktivere visse. Du kan læse en omfattende ressource på annonceplaceringer og deres fordele og ulemper her. – Det korte af det lange er at du er nok bedst stillet ved kun at placere dem på Feeds, både på Facebook og Instagram i 9/10 tilfælde.

5. Angiv dit budget

I næste afsnit kan du vælge dit budget, planlægge dine annoncer, og vælg en optimeringsmetode. Du kan vælge et samlet budget eller et dagligt budget, og du kan enten få dine annoncer vist på ubestemt tid eller planlægges til at starte og slutte på bestemte datoer. Du kan endda vælge at bruge dags faser, som giver dig mulighed for kun at køre dine annoncer på bestemte tidspunkter eller på bestemte dage i ugen.

På nuværende tidspunkt kan du også vælge, om du vil optimere dine annoncer. Facebook har automatisk valgt det for dig, og jeg vil kun anbefale at gå ind og manuelt opdatere det, hvis du er godt bekendt med platformen og har en konkret grund til at gøre det.

Når det er sagt, kan du vælge at ændre det, du byder på (f.eks. klik eller visninger af link), hvis du vil bruge dit annoncebudget så hurtigt som muligt eller sprede det ud over tid, og hvis du vil sætte et loft over dine bud.

6. Vælg dit annonceformat

Der er flere utrolige annonceformater på Facebook. Du kan vælge mellem:

  • Annoncer med et enkelt billede
  • Videoannoncer
  • Karruselannoncer, som giver dig mulighed for at vise flere videoer og/eller billeder
  • Slideshows
  • Kollektioner, der åbner op for at være en mobil oplevelse i fuld skærm.
Facebook Ads 101

Hver annoncetype har sin egne unikke fordele, men videoannoncer og karruselannoncer (med eller uden video) har typisk nogle af de højeste engagements- og CTR-rater. Dog har jeg haft endnu større succes med bare en Single Image ad på min egen Ecommerce store.

7. Glem ikke detaljerne

I bunden af den kreative sektion er der mange små detaljer, der er nemme at gå glip af. Disse omfatter flere sektioner, hvor du kan sætte tekst kopi, sammen med ting som CTA’er og URL beskrivelser.

Facebook Ads Guide

Udnyt hver eneste af dem. CTA-knappen hjælper med at generere konverteringer, og hvis du bruger den rigtige kopi de rigtige steder, vil det gøre en verden til forskel på dine kampagner. Test, test test…

8. Overvåg dine annoncer omhyggeligt

Når du har startet dine kampagner, skal du overvåge dem omhyggeligt. Nogle kampagner kan begynde at se stigninger i CPC, når frekvensen bliver for høj, og andre kan starte ud på en betydeligt højere CPC, end du ville forvente. Andre performer bare ikke som du havde forventet.

Facebook Ads for beginners

Facebooks Annonceadministrator viser dig oplysninger om alle dine aktive kampagner. Se CPC, frekvens, relevansscore og antal handlinger, der udføres særligt omhyggeligt. Disse er de mest afgørende målinger.

Hvad hvis jeg vil Split teste?

Facebook har et værktøj til split test. Selv om det ikke er perfekt, og det har et par begrænsninger, er det ret godt. Det fungerer godt, når du vil opdele testannoncestrategier, men du skal teste de kreative aspekter af din annonce manuelt.

Men hvis du vil opdele testdin målgruppe, annoncelevering eller annonceplaceringer, Facebook gør det nemt at gøre det. Når du har valgt din målsætning, kan du klikke på boksen “split test”.

Facebook Ads for beginners

På annoncesætniveau skal du vælge, hvad du vil opdele testen.

Facebook Ads 101

Når du har valgt, hvad du vil opdele testen, kan du se muligheden for at oprette dine A & B-kriterier.

Facebook Ads for beginners

Hvis du har et stort budget og virkelig aggressivt vil opdele test dine annoncekampagner, vil jeg anbefale at bruge tredjeparts værktøj AdEspresso.

Facebook Ads for beginners

Du kan oprette annoncer direkte fra værktøjet, og det giver dig mulighed for at indtaste i flere overskrifter, beskrivelser og billeder, og de vil blande og matche dem op for dig.

Afsluttende ord

Facebook-annoncer har mange muligheder at vælge imellem, men når du er godt bekendt med systemet, vil det fungere til din fordel. Så længe du har en plan, før du går ind, vil kampagne oprettelses processen være meget nemmere, og du vil derfor oprette meget stærkere annoncer.

Hvis du vil have hjælp til at oprette eller administrere dine Facebook-annoncekampagner, skal du i øvrigt lad mig vide her eller i kommentarerne. Jeg ville elske at hjælpe. Et godt råd er altid gratis 🙂

Hvad synes du om denne Facebook-annoncevejledning? Bruger du Facebook-annoncer til din virksomhed? Hvilke spørgsmål har du om platformen? Del dine tanker og spørgsmål i kommentarerne nedenfor! 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *