Share on facebook
Share on reddit
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Facebook Pixel, Forklaret: En Marketing Guide

Gemt væk inde hjemmesider på tværs af internettet, Facebook Pixel roligt ure, hvad vi gør online. Uanset om vi læser op om politik eller tilføje elementer til en indkøbskurv, det holder styr til fremtidig reference.

Og med “fremtidig reference”, mener vi “fremtidig reklame.”

Dette indlæg vil tage et nærmere kig på Facebook Pixel. Men da selve pixlen er et usynligt kodestykke, skal vi bruge en visuel stand-in. Så lad os se på denne fyr og hans pre-falmede, umiskendeligt afslappet maritime sweater.

Hvis du går til Esprit’s tyske hjemmeside og tilføjer denne sweater til din vogn, sker der intet specielt hos dig, men i baggrunden går Facebook Pixel amok og sender dataen til Espirit.

Hvis du går ind i Chromes “Udviklerværktøjer” for at se, hvad der sker bag kulisserne. Er der et filter til “facebook”, så alt det kode og webadresser og cookies dukker op til højre er knyttet til Facebook.

Facebook Pixel vil bruge denn data og f.eks. udløse en annonce senere til dig på Facebook, du kan gøre det samme for Din Hjemmeside. Selv hvis du kun har et enkelt produkt i din butik, hvor der ikke er meget at spore eller annoncere, kan du stadig drage fordele af dette værktøj.

Dette indlæg gennemgå:

  • Hvad, præcis, Facebook Pixel er
  • Hvad det bruges til
  • Sådan fungerer det
  • Sådan kan du bruge den til at optimere dine Facebook-annoncer

Hvad er Facebook Pixel?

Facebook Pixel er kode indlejret i et websted, der forbinder enkeltpersoners onsite adfærd til Facebook brugerprofiler. Denne synkronisering mellem en besøgende på webstedet og vedkommendes Facebook-konto gør det muligt for den sociale medieplatform at levere annoncer baseret på handlinger, som folk foretager på andre domæner.

Facebooks egne ord, denne kode “er et analyseværktøj, der giver dig mulighed for at måle effektiviteten af din annoncering ved at forstå de handlinger, folk foretager på dit website.”

Mens Facebook Pixel faktisk bruges til at “forstå de handlinger, folk tager” på hjemmesider, denne definition er måske en smule ufuldstændig. Da den bruger disse data til at tildele personer til forskellige målgrupper, der vil interagere med dine annoncer senere.

Altså kan vi sige dette om Facebook Pixel:

  • Den “bor” inde i på hjemmesider
  • Sporer folks handlinger, mens de er der
  • Og giver annoncører mulighed for at målrette dem på Facebook eller Instagram

Hvordan virker Facebook Pixel?

Vi bliver tekniske et øjeblik her. Det vil ikke være smertefuldt – der vil være masser af billeder og ikke en masse jargon. Men hvis du ønsker at springe frem til Hvordan installerer du Facebook-pixlen Eller Hvordan målretter du mod personer med Facebook-pixlen, så hop derned med det samme.

Er du her stadig? Enestående. Lad os nu gå igennem et shopping eksempel!

Vi skal besøge to butikker i dag. Den første, som du allerede har set, er Esprit. Den anden er Nike. Der er intet usædvanligt ved disse butikker; de bliver simpelthen brugt til at repræsentere Ecommcerce i almindelighed. For at være sikker på, hverken Esprit eller Nike gør noget usædvanligt eller uhyggeligt med deres sporing og reklame.

Lad os finde den pæne hvide og blå sweater igen:

Og her er alle de Facebook-relaterede koder som kører i baggrunden:

Facebook Pixel vil vide, når vi tilføjer sweater til vores vogn:

Selvfølgelig kommer vi aldrig ind i den slim-fit sweater, hvis vi ikke holder os i form. Så lad os gå over til Nike for nogle nye løbebukser:

Ligesom Esprit (og alle andre ecommerce-butikker), har Nike massere af Facebook-kode, som holder styr på vores besøg:

Men det vil ikke stoppe os fra at tilføje varen til vores indkøbsvogn:

Og nu til Pixel Magic

Lad os sige, at vi forlader disse websteder uden at købe noget. Forladte vogne er et mareridt for hver ecommcerce butik, selv de store drenge.

Se, hvad der sker, næste gang vi går på Facebook:

Et øjeblik senere, bare for at sikre, at vi husker den:

Nike’s har deres egen Pixel og deres egne Facebook-annoncer:

Facebook Loopet

Det er umuligt for os at kende den slags målretningsregler, som Esprit og Nike har lavet for shoppere som os. Ville vi for eksempel have set så mange annoncer, hvis vi ikke havde føjet disse varer til vores vogne? Og måske geografi spiller en rolle, også: Ville disse annoncer er dukket op med samme intensitet, hvis vi handlet fra, Sydkorea i stedet for Tyskland?

Parametrene for disse virksomheders Facebook-kampagner – reglerne, målgrupperne, buddene, tidsperioden osv. er ubekendt.

Alligevel kan du se, hvordan Facebook Pixel fungerer.

  • En shopper kommer forbi butikken og ser på produkter – måske endda tilføjer det til sin kurv.
  • Facebook Pixel sidder i baggrunden, stille og roligt at tage noter om alt, hvad der sker
  • Derefter synkroniseres med Facebook cookies i den besøgendes browser og kategorisere kontoen, som en del af visse målgrupper.
  • Takket være disse data, når shopperen hopper tilbage på Facebook eller Instagram, ved disse platforme, hvad de har lavet, og hvilke annoncer de skal se.

Hvordan installerer du Facebook Pixel?

Facebook har gjort installation af Facebook-pixlen grundigt enkel. Som Facebook forklarer det,

Konfigurer Facebook-pixlen ved at placere pixelkoden i overskriften på dit website. Når nogen besøger dit website og foretager en handling (f.eks. fuldførelse af et køb), udløses Facebook-pixlen og rapporterer denne handling.

Ret ligetil, ikke?

Og hvis du bruger Shopify, er det endnu nemmere at implementere analyseværktøjet. Du går til din Facebook Business Manager, kopierer Pixel-id’et – ikke koden, kun id’et – og derefter kopiere det ind i dine shopify-butikspræferencer:

Det giver mening, at installere Facebook Pixel da det er lige så ligetil. Når alt kommer til alt, at have Pixel på dit websted tilskynder dig til at annoncere med Facebook, samt Facebook-ejede Instagram. Det gør Facebook glad.

Facebook er Også glad for, at du bruger Pixel, fordi – uanset om du annoncerer med dem eller ej – hjælper du Facebook med at opbygge mere detaljerede profiler af brugerne. Under sin tracking pixel spredt over hele internettet lader Facebook vide, hvad dens brugere gør uden for platformen.

Ikke at nogen nogensinde ville beskylde Facebook for at være lusket med data, men det er noget af et tilfælde, at jeg så denne adidas kører annonce på Instagram samme dag jeg var shopping på Nike.

I hvert fald er incitamenter på linje med, når det kommer til at installere koden i din butik: Du får bedre annoncering, Facebook får bedre data.

Hvordan målretter du mod personer med Facebook-pixlen?

Hvis vi er tekniske omkring det, kan koden faktisk ikke lave nogen målretning. I stedet er det Fundamendet til målretning af dine annoncer.

Det er op til dig at fortælle Facebook hvem du målretter mod.

Inde i din Facebook Business Manager kan du oprette “Brugerdefinerede målgrupper” med regler, der spænder fra grundlæggende til superkomplekse. For eksempel, lad os sige, at du sælger modetilbehør, herunder solbriller. Facebook Pixel vil kende alle de Facebook-brugere, der gennemgik dine solbriller, og hvornår de gjorde det. Så du kan have en brugerdefineret målgruppe af mennesker, der besøgte “solbriller” sider på dit websted i de sidste, siger, 30 dage.

Du kan også målrette Facebook-annoncer mod personer, der allerede har konverteret. For eksempel, måske du ønsker at belønne tidligere købere med en rabat kode til deres Næste Køb. Det kan du gøre ved at angive en URL-regel for en side efter konvertering – f.eks. “Thank You” Siden.

Du kan vende det rundt og oprette en gruppe af mennesker, der har været i din butik, men Ikke komme til “Thank you”  Siden.

Yderligere målretningsindstillinger

En af de gode ting ved Facebook-annoncering er “Kopimålgrupper”(Lookalike Audiences). Du kan designe kopimålgrupper, så de afspejler de bedste kunders egenskaber.

Koden ved, hvem der gjorde hvad på dit website, og Facebook-platformen kan bruge disse data til at identificere personer, der deler lignende træk som dine besøgende. Så hvis dit segment “Big spenders” er fyldt med 25-35-årige kvinder, der bor i byområder, kan Facebook oprette et kopipublikum af andre 25-35-årige kvinder, der bor i byområder, og som Facebook mener kan være interesseret i dine produkter.

Du kan også bruge den til at oprette det, der kaldes “brugerdefinerede hændelser”, som er de mere udviklede i forhold til “standardhændelser”. Standardhændelser er handlinger, som Facebook-pixlen sporer automatisk, f.eks. Brugerdefinerede hændelser er derimod begivenheder, som du selv designer, så du i Facebooks ord, “for at definere mere detaljerede data omkring hændelser”. Dette kunne være alle mulige forskellige ting – rulle dybde, knap klik, og video tracking, for blot at nævne nogle få.

Oprettelse af Facebook-segmenter og -annoncer er en videnskaben i sig selv. Så i denne omgang lad os lade det ligge der.

Takeawayet er at uanset om du bruger begivenheder uden for boksen eller tilpasser mere avancerede begivenheder, understøttes de brugerdefinerede målgrupper, du opretter, af Facebook Pixel-data. Det kan fortælle dig, hvem der kiggede på solbrillerne. Den ved også, hvem der gjorde og ikke kom til din “Thank you” side, og hvor meget de har brugt.

Tekniske detaljer

Hvis du ønsker at få en bedre idé om mekanikken bag alle de reklamer ecommerce butikker bruger, du kan bruge Ghostery browser udvidelse. Hver gang du besøger en ny hjemmeside, vil Ghostery give dig en liste over de reklame-, analyse- og engagementsværktøjer, der findes på webstedet.

Du kan kigge længere under kølerhjelmen med Google Chromes “Udviklerværktøjer”, som er standard i Chrome-browseren. Det er det værktøj, vi brugte tidligere til at se på alle de kode fyring under vores shopping ture på Esprit og Nike.

Tag ikke fejl: Du kan køre retargeting kampagner uden at vide alt det her.
Det er bare en heads up til alle jer nørder derude, at der er nogle værktøjer til rådighed, hvis du ønsker at grave ydeligere rundt.

Hold dig opdateret med de nyeste E-commerce trends og nyheder i Danmark

Vi skriver jævnligt guides der hjælper dig tjene mere på din webshop, case studies af danske webshop ejere og nyheder indenfor e-commerce specifikt i Danmark.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hold din webshop opdateret med nye trends her

Top Posts

Hvorfor vælge Shopify?

Shopify er den hurtigste måde at komme igang med din webshop. De fjerner de tekniske problemer og har 24/7 support til at hjælpe dig med at komme igang.

Prøv Shopify

Flere Artikler