Share on facebook
Share on reddit
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Hvad er Email Marketing og hvorfor er det vigtigt?

E-mail marketing har reageret over marketing siden starten, aldrig vaklende, selv når nyere markedsføring formater blev populære blandt ecommerce marketingfolk. På grund af dette, e-mail marketing er blevet en stabil leverandør af konverteringer for mange små, mellemstore og store virksomheder. Helvede, der er endda e-mail marketing kurser, webinarer, og konferencer over hele verden for at hjælpe folk med deres CRO via e-mail. Hvis du ikke deltager i denne pålidelige digitale marketing kanal i din ecommerce marketing strategi, bliver du nødt til at starte i dag.

Hvad er Email Marketing? 

E-mail marketing er en marketingkanal hvor virksomheder sender e-mails med kommercielt materiale til en liste afpersoner, der har tilmeldt sig deres e-mail marketing liste. Formålet med e-mail marketing er at føre folk til en virksomheds hjemmeside eller til at købe fra en sælger. E-mail marketing har udviklet sig hurtigt i de seneste år, så nu kan vi personliggøre indhold i e-mails, og skabe meget segmenteret publikum.

Email marketing er stadig en af de mest omkostningseffektive og konverteringsrige former for digital markedsføring i dag. Selvfølge er sociale medier, SEO, og PPC er siden kommet og fået marketingfolk alle glade, men ikke bliv narret! Email marketing er stadig meget effektivt, overbevisende, og skaber gode resultater til din ecommerce butik.

Hvordan fungerer E-mail marketing?

Som en form for direkte markedsføring, e-mail marketing ved hjælp af elektronisk e-mail som en form for kommunikation mellem din virksomhed og din målgruppe for at forbedre dit forhold over tid. Formålet med e-mail marketing er at øge konverteringer på din hjemmeside og at forbedre kundeloyaliteten, både for nye og tilbagevendende kunder.

loyal customers

E-mail marketing kan have mange processer, men det vigtigste første skridt er at vækste en liste over mennesker, der ønsker at modtage oplysninger om din virksomhed. Dette kunne være ved at gennemføre en “tilmeld nyhedsbrev” boks på din hjemmeside eller indsamle e-mails i hele salgsprocessen. For virksomheder, der sælger til kunder inden for EU, er der visse regler, man skal overholde før du kan begynde at sende e-mails til kunderne (GDPR).

Når du har indsamlet en liste over personer, du skal sende e-mails til, skal du oprette en strategi for delingen af oplysninger med disse personer. Uanset om du vil dele en rabatkode, nye produkter eller generelle oplysninger om din virksomhed, skal du have en e-mail marketing strategi for at sikre, at du ikke sender de samme oplysninger til folk to gange.

Her er Klaviyo eller Sumo fantastiske vores egen Shopify sider bruger begge og denne blog bruger Sumo til at opfange e-mails. Begge er gratis at komme igang med op til 1000 subsribers så det er en perfekt måde at komme igang uden at bruge nogen penge.

Når du opretter en e-mail, der skal sendes til din abonnentgruppe, skal du sørge for at inkludere en Call-to-Action i teksten, med brug af en knap, der skiller sig ud, og giver mulighed for at videresende e-mailen til en ven nemt.  Sørg også for at overholde GDPR regler, hvis nogle af dine abonnenter er baseret i EU. 

Hvorfor er Email Marketing Vigtigt?

Lad os se på nogle statistikker, der viser vigtigheden af e-mail marketing. Ifølge Direct Marketing Association får du $ 32 for hver $ 1, som du bruger på e-mail marketing! Det er utroligt. Ingen anden form for digital markedsføring har et så højt afkast på din investering. Så næste gang du spørger dig selv, “Hvad er e-mail marketing?” husk, at det er en overkommelig måde at annoncere din lille online butik, der giver dig en rigtig god ROI (Return on investment).

email marketing roi

Overblik over målinger af E-mail Marketing

Der er mange forskellige e-mail marketing målinger, som folk bruger at rapportere om en kampagnes succes. Disse målinger er:

  • Open rate: Antallet af personer, der åbner din e-mail i forhold til det samlede antal e-mails, der sendes ud.
  • Click-Through-Rate (CTR): Antallet af personer, der har klikket på noget i din e-mail i forhold til dem, der åbnede din e-mail.
  • Conversion Rate: Procentdelen af personer, der har købt et produkt eller en tjeneste fra dig, efter at have klikket dig igennem fra din e-mail.
  • Bounce Rate: Antallet af personer, der klikker ud af din e-mail uden at interagere et vilkårligt sted indeni.
  • Subscribe Rate: Den procentvise stigning/reduktion af abonnenter, der er føjet til din e-mail-marketingliste over en periode
  • Unsubscribe Rate: Procentdelen af abonnenter, der afmelder sig en bestemt kampagne eller over en periode. 

Hvad er en God Open Rate for E-mail Marketing

Afhængigt af din branche en god åben sats kunne være et sted mellem 14 og 27%. Hvis din åbningssats halter bagefter, kan du prøve at teste nye formater for dine emnelinjer for at lokke flere til at åbne dine e-mails eller sørge for, at dine e-mails ikke falder ind i abonnenter spam mapper. Der er mange måder at øge din åbningssats, men de mest vigtigt første skridt er at spørge dig selv, hvis du sender værdifulde oplysninger til abonnenter. Hvis svaret er nej, skal du ændre din strategi. Hvis ja, kan du begynde at se på de forskellige elementer i din e-mail og ændre, hvordan du gør tingene langsomt for at se, hvad der gør en forskel for din åbningsrate.

Fordelene ved Email Marketing

  • God ROI

Som vi allerede har diskuteret, e-mail marketing har stor ROI hvis gjort rigtigt. Når du tager dig tid til at spore resultaterne af dine e-mailkampagner, kan du finde ud af præcis, hvad investeringsafkastet er på dem, og beslutte, om du skal forbedre dette nummer eller fejre dine store gevinster. 

  • Evne til at spore

Ved hjælp af gratis værktøjer som Google Analytics kan du spore de personer, der klikker sig igennem til dit website fra dine e-mailkampagner. Dette kan gøres ved at oprette sporede webadresser, gennem folk som Google URL Builder, eller ved hjælp af en tredjepart e-mail værktøj, som vil indtaste særlige webadresser, så du ikke behøver at bekymre dig om at skabe din egen.

Når du sender en e-mail ud, registreres al den trafik til dit website, der kommer fra denne e-mail, i Google Analytics som kilde “E-mail”. Derfra kan du spore, hvor mange besøgende der konverterer eller fuldfører et mål, hvis du har disse konfigureret på din Google Analytics-konto.

  • Mulighed for at automatisere

E-mail marketing software som Klaviyo eller Sumo  giver dig mulighed for at automatisere mailkampagner, så du ikke behøver at trykke på en knap for at få en kampagne sendt ud. I stedet kan du planlægge en e-mail, der skal sendes på et bestemt tidspunkt. Det vil blive sendt ud uanset om du er foran din computer eller ej. Skønheden i e-mail-udbydere som disse er, at du kan oprette kampagne stier, at nye abonnenter kan gå igennem, der kan automatiseres, så når en ny abonnent er føjet til en e-mail-liste, de vil modtage e-mails, uden at du behøver at trykke på send. 

5 tips til bedre E-mail Marketing

1. Opbyg Din Abonnentliste

Det er så vigtigt, at du opbygge en liste over abonnenter der vil engagere sig med dit indhold. Når du ikke rekrutterer nye abonnenter, begynder dine modtagere at afmelde eller stoppe med at interagere med dit indhold, og hurtigt bliver dine kampagner en succes til at forældet. Tilføj i stedet en abonnentboks på tværs af dit website, tilføj en abonnementsknap under ordreprocessen, og bed dine følgere på de sociale medier om at tilmelde sig din e-mailmarketingliste. På denne måde vil du have en konstant tilstrømning af abonnenter til at engagere sig med.

what-is-email-marketing-audience

2. Tilpas dit indhold

Når du sender en mailkampagne til en gruppe, har forskning vist, at tilpasning af indholdet til kunden øger konverteringer og hjælper med at opbygge tillid til din målgruppe. Ifølge Epsilon 80 % af forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe hos dig når du giver dem en personlig oplevelse. Personalisering omfatter en lang række muligheder som at tilføje en abonnents navn i åbningen af e-mailen eller skræddersy indholdet i en e-mail, afhængigt af kundens tidligere køb. 

3. Segmenter din målgruppe

Segmentering af din målgruppe betyder, at du placerer abonnenter på omhyggeligt udvalgte lister. Disse lister kan være baseret på parametre som på demografi, abonnentstatus eller købte produkter. Når du gør dette med dine e-mail-lister, kan du være sikker på, at du leverer skræddersyet indhold til dine abonnenter, som vil føre til bedre konverteringsfrekvenser. Campaign Monitor angiver, at marketingfolk, der brugte segmenterede kampagner bemærkede så meget som en stigning i omsætningen på 760 %. Dette er et stort tip til at handle på, når din e-mail-liste begynder at bygge ud.

4. Test og optimer

what-is-email-marketing-tommy-hilfiger

Med evnen til at spore kampagnesucces er det så vigtigt at bruge disse oplysninger til at forbedre fremtidige kampagner. Hvis du for eksempel opdager, at din CTR ligger under branchegennemsnittet, du kunne prøve A/ B test forskellige emnelinjer for at finde det rigtige format til at øge CTR blandt dit publikum. Eller du kan opleve, at abonnenter klikker igennem til dit websted, men aldrig købe fra dig, så indholdet af din e-mail måske ikke lokke nok for abonnenter til at ville købe fra dig. Til dette kan du prøve at inkludere en rabatkode eller tidsbegrænset tilbud eller afprøve forskellige CTA’er for at se, om dette vil påvirke din konverteringsfrekvens.

5. Oprette en mailkalender

Når din e-mailabonnentliste vokser til den størrelse, hvor du ikke kan huske hele listen, er det tid til at oprette en mailkalender, hvor du kan planlægge, at mailkampagnerne skal gå ud, og fremhæve, hvem de skal sendes til, og indholdet i dem. Du kan derefter oprette indhold på forhånd og planlægge e-mails, så du har mere tid til at bruge på at optimere dit websted og fokusere på at øge salget. Hvad mere er, kan du konfigurere udløseree for folk, når de først tilmelder sig din e-mail-liste, eller foretage et salg, så de får e-mails fra dig, selvom du beslutter dig for at tage et par fridage dropshipping. Neil Patel nævner, at “udløse e-mails har en 152% højere åbningsrate sammenlignet med traditionelle e-mails. De er et værdifuldt kommunikationsværktøj og konverterer vindueskunder til livslange kunder”. Med dette er tilfældet, der ikke ønsker at oprette udløse e-mails som en del af deres e-mail marketing strategi.

Email Marketing i en nøddeskal

Så der har du det. E-mail marketing er en kompleks digital markedsføring kanal med mange områder at tænke på, fra personalisering til CTR, at udløse e-mails. Men én ting er sikker dette format har overgået det digitale markedsføring konkurrenter gang på gang med hensyn til at være en profitskabende kanal. Hvis du ønsker at vokse online salg og har lidt tid til at investere i e-mail marketing vil det være tid godt brugt i henhold til vores forskning. 

Er der noget du gerne vil have afklaret omkring E-mail marketing? Noget vi missede? Skriv til os i en kommentar nedenfor – vi læser dem alle :-)!

Hold dig opdateret med de nyeste E-commerce trends og nyheder i Danmark

Vi skriver jævnligt guides der hjælper dig tjene mere på din webshop, case studies af danske webshop ejere og nyheder indenfor e-commerce specifikt i Danmark.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hold din webshop opdateret med nye trends her

Top Posts

Hvorfor vælge Shopify?

Shopify er den hurtigste måde at komme igang med din webshop. De fjerner de tekniske problemer og har 24/7 support til at hjælpe dig med at komme igang.

Prøv Shopify

Flere Artikler